Mierzymy tętno telefonem

7
287

Jakiś czas temu bardzo kombinowałem, by mieć w swoim telefonie opcję sprawdzenia swojego pulsu. Zależło mi jednak na tym, by mieć go w trakcie biegu więc moje skupienie poszło w kierunku wszelkich aplikacji wspierających technologię ANT+ albo paski HR na bluetooth. Zupełnie pominąłem więc kwestię zwykłego odczytywania chwilowego pulsu.

Zacząłem jednak sprawdzać co ciekawego w kwestiach zdrowia oferuje jeszcze sklep aplikacji Apple i postanowiłem zbadać, z czym się je te tętnomierzowe aplikacje. Oto wynik

Przetestowałem 3 darmowe aplikacje.

  • Heart Rate
  • Heart Rate Free
  • HeartBeat

Dwie pierwsze – o identycznych nazwach – korzystają do badania z kamery i “lampy błyskowej”. Działa to tak, że przykładacie swój palec do kamery (tak by zakrywał lampę). Ta aktywując się prześwietla palec na tyle, że kamera widzi jak zmienia się “kolorystyka” palca przez przepływającą w nim krew. W ten sposób zlicza, jak często ta krew “przepływa” i na tej podstawie wylicza puls. Co jest ciekawe, mechanizm ten wywodzi się z aparatury medycznej o nazwie Pulsoksymetr. I na całe szczęście, na Wikipedii to urządzenie jest opisane więc bardziej dociekliwi – którym moje łopatologiczne tłumaczenie nie starcza – mogą się tam udać po szczegóły 🙂

Trzecia aplikacja wykorzystuje naszą umiejętność do słuchania siebie i prosi nas o to, abyśmy … pukali w szybkę ilekroć zabije nam serce 🙂 Co ciekawe, jest równie skuteczna jak obie powyższe aplikacje

i co jest JESZCZE CIEKAWSZE! proponuję spojrzeć po raz drugi na obrazek tytułowy… wyniki z tych śmiesznych małych i darmowych aplikacji pokrywają się z odczytami np sprzętu za prawie 2000 złotych!

Także czy polecam? Tak! Można sobie nawet prowadzić w nich dzienniczek z odczytów, dla kwestii zdrowotnych i dla ludzi starszych jest to bardzo ważna funkcjonalność.

P.S. Jeśli możesz sprawdzić to podziel się z nami w komentarzu, jakie masz w tej chwili tętno!

7 KOMENTARZE

  1. Na androida też jest kilka podobnych aplikacji, np cardiograph, instant heart rate (wykorzystują zasadę pulsoksymetru) ale nie jestem w stanie sprawdzić jak wypadają w porównaniu do profesjonalnego sprzętu. Ja mam teraz tętno 56.

  2. Polecam przyłożyć 2 palce(byle nie kciuk) do szyi i przez 10 sekund zmierzyć puls. Dokładne, nawet na tym treningi na AWFie opierają. Na początku będą problemy by mierzyć w biegu ale później nawet podczas dłuższych i “spokojniejszych” interwałów daje radę 🙂 Korzystam z niej mimo, że mam garmina f305.

    Puls po treningu 82. Ach, forma spada.

  3. W tej chwili 54. Rano spoczynkowe poniżej 45:) Zamiast aplikacji również polecam zegarek i policzenie sobie uderzeń serca samemu, np. w ciągu 20 sek – potem wystarczy przemnożyć przez 3.

  4. Aplikacja Heart Rate na Nokia 820 z WP8, 2h po treningu (11km) mam dla pomiarów w ciągu 2min. rozstrzał od 79 do 89 🙁
    Może muszę wyłączyć stabilizacja obrazu w aparacie 🙂

Dodaj komentarz